donderdag 22 juli 2010

Excursie NYOYN

De excursie naar het klokgebouw.

We zijn met de excellente leerlingen naar het klokgebouw in Eindhoven geweest.
We gingen met de bus, ik zat in de eerste groep, de tweede groep ging s’middags we moesten meteen toen we op school waren naar Pauline en Ilona komen, vanuit daar gingen we naar de bushalte.
Toen we daar waren kwam er een man naar ons toe, we moesten naar een ander gebouw, dus niet naar het gebouw met de enorme klok op de muur, dat was wel typisch.
We kregen eerst te horen wat we allemaal gingen doen, we waren daar gekomen om een soort spel te testen.
Het spel heette de sound steps en het was een apparaat met 11 matjes, van 0 t/m 10.
Er zaten kaarten bij en die kon je in het apparaat stoppen.
Een aantal voorbeelden waren keersommen maken en oplossen en kraak de kluis, dat waren iets meet leerzame dingen. Daarna hadden we ook kaarten gedaan zoals stoelendans, en spannende geluiden,
die waren dan leuker voor een toneelstuk.
Toen we het spel een beetje hadden leren kennen moesten we zelf dingen bedenken voor het spel, dus dingen die op kaarten stonden. Het spel was bedoeld voor scholen, om leren leuker te maken en
kinderen meer te laten bewegen. We hadden allemaal veel ideeën, maar als er nog ideeën waren, konden we die allemaal nog mailen, ik had er zelf geen meer.
Daarna gingen we terug naar school, we moesten erg lang wachten op de bus, in de
stikhete zon. Het was een superleuke dag!

Anouk Westhof.


Nyoyn

Wij zijn maandag 28 juni naar Nyoyn geweest. We vertrokken vanuit school naar de Bossebaan, vanuit de Bossebaan naar Nyoyn. Eerst werd er uitgelegd wat voor een bedrijf het was. Daarna mochten we zelf het spel sound steps spelen.
Bij het spel had je 10 matjes met een getal 0 t/m 9. Iedereen heeft 1 matje waarop hij bij commando op moet gaan staan. Je hebt verschillende spellen zoals “De bom”. Daarbij zegt de computerstem: “de bom ligt onder matje 3” of een van de andere cijfers.
Liam: Ik vind het een cool spel ,want je beweegt veel en leert veel dingen.
Niek: Het was echt een heel leuk iets, je kon met z’n allen allemaal grappige spellen spelen. We kregen ook nog een bord met lichtjes te zien waar je spelletjes mee kon doen. Zoals vuurvliegjes, daarbij zie je allemaal lichtjes die als je je hand tegen het bord aan drukt op je af komen. Op het einde kregen we ranja en cake. Ook hebben we nog wat ideeën die wij hebben voor de opdrachtkaarten van de Soundsteps:
1. Dat je allemaal op je eigen matje moet trappen en dat je er steeds sneller op moet gaan staan.
2. Je moet zoeken waar de schat ligt door op het goede matje te gaan staan, maar sta je op het verkeerde matje dan wordt je aangevallen door wilde apen en dan ben je een leven kwijt. Je hebt trouwens 3 levens.
3. tip= Maak er ook een beeldscherm bij.

Niek & Liam

Naar NYOYN

Toen we te horen kregen dat we naar NYOYN gingen waren we erg nieuwsgierig naar wat we te zien kregen. Op 28 juni was het zo ver. We moesten eerst nog bedenken: vanaf waar we vertrokken, waar we moesten zijn, hoe lang de reis zou duren, etc. Eenmaal daar moesten we eerst op een man wachten die ons naar de juiste plek bracht. Toen we er waren kregen we uitleg over het bedrijf en daarna over de soundsteps. Daarna gingen we met de soundsteps spelen. Dat was best moeilijk, want je moet wel snel genoeg zijn om het antwoord te geven ,want je had maar een bepaalde tijd. Daarna kregen we cake en ranja en gingen we nieuwe spellen bedenken. We hadden nog ideeën voor: geschiedenis, aardrijkskunde en rekenen. Toen we op school waren kregen we de opdracht om dit verslag te typen. Dus dit was ons verslag.

Door Dionne, Jari en Lars.



Verslag NYOYN excursie:

Vandaag gingen we naar NYOYN met als begeleiders Pauline en Ilona. De groep werd eerst in 2en gesplitst, een ochtend groep, en een middag groep.
Ik zat in de ochtend groep bij Anouk, Kim, en nog wat kinderen uit groep 7. We gingen er met bus van lijn 402 heen, en het was bij het klokgebouw van Philips. We werden opgehaald door iemand van NYOYN bij de bushalte.
We gingen naar boven, en daar wachtten een paar mensen ons op. Daar moesten we brainstormen voor ideeën voor het spel: de Soundsteps. Eerst begonnen we met het spelen van het spel, om er kennis mee te maken en te kijken hoe het werkt. We deden een paar spellen zoals rekenen, kraak de kluis, stoelendans enz.
Toen kregen we een glaasje ranja, en een plakje cake. Daarna gingen we brainstormen over wat je voor dingen kon doen op de Soundsteps. Er kwamen hele goede ideeën uit zoals een kaart voor Frans, Duits en nog veel meer. Het was een groot succes.
Later moesten we met dezelfde bus terug naar school,
maar we moesten heel lang op de bus wachten,
ongeveer een kwartier. Toen bleek dat er iets
was gebeurd met de bus van lijn 402.
Ondertussen ging Pauline nog aan de kinderen
vragen hoe het was geweest en Ilona filmde het.
Iedereen vond het heel leuk, althans dat zeiden ze.
Eindelijk kwam de bus en toen gingen we terug
naar school. En na de lunch ging de 2e groep.

Marit